Einde autoverzekeringen nabij?

De techniek staat niet stil en zeker niet als het om auto’s gaat. In de voorbijgaande jaren werd er steeds een handigheidje toegevoegd. Denk aan de parkeersensoren die helpen inparkeren of dit zelfs helemaal uit handen van de bestuurder nemen. Het elektrisch rijden heeft zijn intrede gedaan en deze wagens zien we al steeds vaker om ons heen. En last but not least komen de zelfsturende auto’s er ook snel aan als we de berichten mogen geloven. Zouden deze een einde maken aan het fileprobleem en zijn verkeersongelukken met de daarbij behorende slachtoffers dan verleden tijd?

Man versus machine

Computers maken nooit fouten wordt weleens beweerd. En dus zou het zo kunnen zijn dat met de komst van de autonome auto geen of in ieder geval minder ongevallen op de weg voorkomen. Dat zou de verschillende autoverzekeraars mogelijk in gevaar brengen. Die halen het grootste gedeelte van de inkomsten uit schade ontstaan door botsingen en andere pechgevallen. Mochten deze wegvallen dan blijft er weinig over voor ze, waar moet dan voor verzekerd worden? Je ziet dan ook veel mensen die online een autoverzekering vergelijken om zo een goedkope autoverzekering te vinden. Een ander moeilijke vraag is wie er verantwoordelijk is in een geval van schade met de zelfsturende auto. Is dit dan de fabriek waar deze gemaakt wordt of toch de bestuurder? Deze laatste is eigenlijk alleen maar passagier van de auto geworden. Moeilijk, maar het zal nog lang duren voordat de controle volledig voor de rekening van de auto zal vallen.

Geen menselijke trekjes

Het voordeel van een machinale bestuurder is dat deze altijd hetzelfde stuurt. Dus nooit zijn deze eens wat vermoeid, met de gedachten even ergens anders of ligt de focus op iets anders dan de weg en het verkeer. Ook de snelheid waarmee gereageerd kan worden is vele malen sneller dan dat de mens dit kan. Waarom rijden we dan nog niet met deze wagens? Op dit moment is het nog verboden om in een auto te rijden waarin de controle volledig aan de auto zelf is gegeven. Er zal dus voorlopig nog met de handen aan het stuur gereden moeten worden. Een kwestie van tijd, maar zoals de geschiedenis leert kan er veel gebeuren in een aantal jaar.
Wat eigenlijk wel zal moeten blijven bestaan is de allrisk autoverzekering die ook diefstal van uw auto verzekerd. Want zelfsturend of niet, auto’s worden al jaren en jaren gestolen en zullen in de toekomst ook nog gestolen gaan worden, hoe goed de beveiliging ook zal worden. Alleen wat dat al betreft is de kans niet zo groot dat de autoverzekering uiteindelijk zal verdwijnen, maar de toekomst zal het leren. Wij zijn in ieder geval benieuwd.

Wat te doen met je geld?

In dit artikel worden de opties genoemd over wat jij met jouw geld kan doen. Geld levert op de bankrekening natuurlijk tegenwoordig bijna niks meer op, dus moet je iets anders vinden om met je geld te doen. Na het lezen van dit artikel weet jij wat je met jouw geld kan doen.

Buffer

Iedereen heeft een buffer nodig. De overheid adviseert om een buffer te hebben van een hoeveelheid geld die gelijk staat aan het bedrag wat jij maandelijks besteedt aan vaste lasten, keer 6. Dus je moet een buffer hebben van 6 keer jouw maandlasten. Geef jij bijvoorbeeld 800 euro uit aan huur en 200 aan eten iedere maand, dan moet jij 6000 euro als buffer hebben. Dit geld mag jij nooit aanraken en moet altijd tot jouw beschikking zijn. Een spaarrekening met een iets hogere rente, maar waar je wel dagelijks je geld op kan nemen heeft hier de voorkeur.

je geld beleggen

Beleggen is een goede besteding van je geld. Op de lange termijn levert beleggen vrijwel altijd wat op. Dit kan wel variëren tussen de 7 en 20 procent per jaar! Vergelijk dit maar eens met de magere 0,02 procent op je spaarrekening. Zelfs met jaren dat het slecht gaat op de beurs meegerekend, zal jij altijd meer verdienen met beleggen dan met sparen. Het is dan ook verstandig om het grootste gedeelte van jouw geld te beleggen.

Waarin beleggen?

Je vraagt je misschien af waarin je moet beleggen. Dit is heen hele ingewikkelde vraag. Het belangrijkste is dat je met jouw beleggingen zo veel mogelijk spreiding hebt. Beleg nooit in één branche of in één aandeel. Spreidt je kansen, zodat jij zo min mogelijk risico loopt. Beleg ook nooit alleen in aandelen. Aandelen zijn riskanter dan andere beleggingen. Als er een beurscrash optreedt zoals in 2008, zullen aandelen het grootste verlies bieden. Echter, zolang het goed gaat in de financiële wereld, zullen aandelen wel het meeste opleveren. Er moet dus een goede verhouding zijn tussen risico en veiligheid. Als regel kan je gebruiken dat hoe ouder je bent, hoe lager het percentage aandelen moet zijn in je beleggingen. Hoe jonger je dus bent, hoe meer je in aandelen kunt beleggen.

Beleggen in kunst

arte-designo-glaskunst

Een andere manier van beleggen is bijvoorbeeld waardevolle auto’s of kunst kopen als investering in de hoop dat het meer waard wordt in de toekomst. Ook bij deze vorm van beleggen is er een zeker risico dat je belegging minder in plaats van meer waard wordt, maar als je je goed laat adviseren over kunst door een expert kan het kopen van kunst een hele zinvolle belegging zijn.

Conclusie

Hou een deel van je geld altijd over in een buffer. Zo zorg jij ervoor dat als je tijdelijk zonder baan komt te zitten, jij toch nog je huishouden kan betalen. De rest van je geld kan belegd worden. Ook is het verstandig om een deel van je geld gewoon te laten staan op een plek spaarrekening met een hoge rente. Op deze manier loop je geen risico op verlies van geld. Het percentage wat op een spaarrekening staat is echter wel het beste lager dan het percentage belegd geld.

Hoe is geld ontstaan

Hoe is geld ontstaan?

Het gebruik van geld als ruilmiddel is al heel oud, maar voordat het geld werd uitgevonden, werd er al veel langer ruilhandel gedreven. En dat is ook heel logisch, want naarmate de mens in de oudheid steeds gedrevener werd in het produceren van levensmiddelen ontstonden er na verloop van tijd steeds meer “specialisaties”. Denk bijvoorbeeld aan de kippenhouders in de oudheid die steeds meer routine kregen in hun werkzaamheden, en op een gegeven moment een veel grotere eierenopbrengst kregen dan ze met hun eigen gezinnen konden gebruiken. Maar zo’n kippenhouder kende op zijn beurt bijvoorbeeld ook weer andere boeren met een overschot aan groenten, brood,  en vlees. En zo is de ruilhandel ontstaan. Er werden bijvoorbeeld afspraken gemaakt over de hoeveelheid eieren die gelijkstond aan de waarde van één brood. En zo profiteerde iedereen van elkaar.

De nadelen van ruilhandel

Ruilhandel heeft een aantal grote nadelen: over de waarde van een product moest telkens opnieuw onderhandeld worden; er was niet altijd evenveel vraag en aanbod, met overschotten en tekorten als gevolg; en de producten die als ruilmiddel gebruikt werden, waren over het algemeen bederfelijk, waardoor het niet mogelijk was om te sparen. En deze nadelen hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat het geld werd bedacht.

Goederengeld – de voorloper van het werkelijke geld

Bepaalde goederen konden wel opgespaard worden, hadden een vaste waarde, en waren altijd gewild. Denk bijvoorbeeld aan vee, schelpen, maar in het Romeinse Rijk ook het moeilijk te winnen zout. Deze goederen waren bovendien veel waard per gewichtseenheid, en ze waren ongevoelig voor inflatie. Deze goederen konden omgeruild worden, terwijl men er niet meteen gebruik van hoefde te maken, en een later kon het ook weer omgeruild worden voor een ander product.

Goud als geld, en het ontstaan van de eerste banken

Alexander de Grote was de eerste in de geschiedenis die de kwaliteit en het gewicht van goud vast liet stellen, en er vervolgens munten met een stempel van liet slaan. Gouden munten waren dus eigenlijk de eerste vorm van echt geld.
Echter, het gebruik van goud als geld bleek een groot risico met zich mee te dragen. Het transport van geld van grote betalingen werd een geliefd doelwit voor rovers. Vandaar dat de eerste banken werden uitgevonden. Zo´n bank gaf aan een klant een zogenaamde wissel mee; een ondertekend papier dat ingewisseld kon worden voor goud. Echter, in de praktijk werden deze wissels niet zo vaak ingewisseld. En zodoende ontstonden na verloop van tijd de bankbiljetten: geld van papier.

Plastic geld en digitaal geld

Met de huidige techniek is het mogelijk geworden om het transport en het bezit van geld nog veiliger te maken. Zo werd in de jaren ’50 van de vorige eeuw de credit card uitgevonden; een manier om geld uit te geven, zonder dat er fysiek geld over de toonbank ging.
En wie gebruikt er tegenwoordig geen pinpas, of ov-chipkaart? Het geld waarmee u in deze gevallen betaalt, is volledig digitaal, en bestaat dus alleen uit eentjes en nulletjes.

Hoe werkt het bereken van het vrij te laten bedrag?

Wanneer je te maken hebt met schulden en je in aanmerking komt voor de schuldsanering, krijg je te maken met het vrij te laten bedrag (vtlb). Dit bedrag blijft over nadat bepaalde schulden zijn afgelost en het bedrag is gelijk aan 95% van het bijstandsniveau. Het bedrag wordt berekend volgens de Recofa methode. De schuldsanering duur minimaal 36 maanden.

Een bewindvoerder zal het vrij te laten bedrag berekenen. Zodra het bedrag duidelijk is, zal dit aan de schuldenaar bekend worden gemaakt. De werkgever van de schuldenaar of de uitkeringsinstantie krijgt ook het bedrag te horen en zij krijgen het verzoek om alleen dit bedrag uit te betalen aan de schuldenaar. Het restbedrag moet worden gestort op de boedelrekening. Een werkgever of uitkeringsinstantie is ook verplicht om mee te werken. De schuldenaar is zelf verantwoordelijk of zijn of haar werkgever of uitkeringsinstantie dit ook naleeft. Wanneer een schuldenaar meer loon ontvangt of wanneer er een hoger bedrag wordt overgemaakt dan vrij te laten bedrag, moet de schuldenaar dit bedrag direct op de bedoelrekening storten.

Beslagvrije voet

Bij de schuldsanering maakt men geen gebruik van de beslagvrije voet. Hoewel deze berekening wel min of meer vergelijkbaar is, geld bij de beslagvrije voet dat een schuldenaar 90% van het bijstandsniveau moet kunnen ontvangen. Een gerechtsdeurwaarder maakt de berekening, maar hierbij is het wel belangrijk om zelf zo volledig mogelijk te zijn als het gaat om informatie geven. Dus laat weten wat precies je inkomen zijn en wat precies je uitgaven. Ook de gezinssituatie speelt een rol bij de uiteindelijke berekening.

VTLB calculator

Het vrij te blaten bedrag kan zelf worden berekend door een Vtlb calculator te gebruiken, maar het is voor een eventuele indicatie raadzaam om een berekening te laten maken door een expert. Mogelijkerwijs zie je namelijk bepaalde posten over het hoofd. Doorgaans hoef je niet zelf een berekening te maken, want dit wordt gedaan door de bewindvoerder.

Een schuldsaneringstraject duurt minimaal 36 maanden. Bij een dergelijk traject heb je niet te maken met een beslag vrije voet. Dit is eveneens een berekening bij mensen die schulden willen aflossen, maar hierbij gaat men er van uit dat mensen voor kortere tijd op 90% van het bijstandsniveau leven. Als je te maken hebt met een beslag vrije voet is het ook verstandig om goed te kijken naar de berekening, die doorgaans wordt gemaakt door een gerechtsdeurwaarder.

5 verzekeringstips

Verzekeringen, we hebben er allemaal mee te maken. Voor veel zaken kun je een verzekering afsluiten zodat je bij schade de kosten die gemaakt worden vergoed kunt krijgen. in Nederland ben je bijvoorbeeld verplicht om een verzekering te hebben voor de auto waar je in rijdt. Hiermee ben je verzekerd voor de schade die je veroorzaakt op het moment dat je bij een aanrijding of ongeluk betrokken bent. Omdat je voor zoveel verzekeringen kunt kiezen is het handig om een aantal tips te krijgen bij het zoeken van
de juiste verzekeringen.

1. Vergelijken
Omdat er veel verschillende soorten verzekeringen en aanbieders van verzekeringen zijn is het aan te raden om een vergelijking te maken. Dit kun je het beste doen voordat je een verzekering af sluit. Verzekeraars hebben vaak wel soortgelijke verzekeringen maar de polisvoorwaarden en de kosten die je voor deze verzekeringen betaald kunnen veel van elkaar verschillen. Door te vergelijken kun je zelf de beste keuze maken.

2. Online verzekeren
Door online één of meerdere verzekeringen af te sluiten kun je zelf altijd gemakkelijk en snel bij jouw gegevens. Als je schade moet melden dan kan dit vaak eenvoudig online en als je een aanpassing wilt doen dan is dit ook vaak zo geregeld.

3. Combineer verzekeringen
Door meerder verzekeringen bij dezelfde verzekeraar te nemen kun je in veel gevallen pakket korting krijgen. Je krijgt dan jaarlijks een bepaalt percentage korting op de totalekosten voor de verzekeringen die je afneemt. Deze kortingen verschillen per verzekeraar en het is vaak mogelijk om met meer verzekeringen ook hogere kortingen te krijgen.

4. Vraag hulp
Als je zelf geen keuze kunt maken voor de juiste verzekering of als je niet weet waar je op moet letten dan kun je het beste om hulp vragen. Online kun je hulp krijgen bij verschillende websites waar je verzekeringen met elkaar kunt vergelijken maar het is ook mogelijk om naar een plaatselijk verzekeringskantoor te gaan om je te laten voorlichten. Kijk eens hier voor meer informatie.

5. Controleer jaarlijks
Tot slot is het aan te raden om jaarlijks de verzekeringen te controleren. Is het pakket dat je afneemt nog wel geschikt en ben je voldoende verzekerd met de verzekeringen die je afneemt. Door dit te doen voorkom je dat je onderverzekerd bent en bij eventuele schade niet alle kosten vergoed krijgt.

Private lease iets voor jou?

Wil je heel graag een nieuwe auto rijden, maar heb je te weinig geld? Waarom zou je nog een nieuwe auto kopen als je ook gewoon als particulier kan leasen. Voor de zakelijke markt was dit natuurlijk al langer mogelijk, maar voor de particuliere markt is dit nog vrij nieuw. Bij Auto.nl kun je een nieuwe auto leasen. Ook is het mogelijk om een tweedehandsauto te leasen. Maar voordat je het besluit neemt om te gaan leasen is het belangrijk om je eerst goed te verdiepen in private leasen. In deze blog leggen wij je graag het een en ander uit.

Private leasen? Wat is dat?
Private lease is kortgezegd dat je een auto huurt van een leasemaatschappij. De auto blijft eigendom van de leasemaatschappij, maar hij wordt wel op jouw naam geschreven. Je rijdt dan een spiksplinternieuwe auto of een tweedehands voor een vast bedrag per maand. In het vaste bedrag per maand zitten kosten voor de afschrijving, verzekering, wegenbelasting, reparatie, onderhoud en banden van de auto verwerkt. De brandstofkosten zijn voor je eigen rekening en de eventuele verkeersboetes natuurlijk ook.

Wat kost private lease per maand?
Wat je per maand betaal voor private lease kan voor iedereen anders zijn. Het maand bedrag wordt op verschillende factoren gebaseerd. Hoe meer kilometers je per jaar rijdt, hoe hoger het maandbedrag. Maar ook het aantal schadevrije jaren telt mee. Hoe langer je schadevrij hebt gereden hoe lager het maandbedrag wordt.

Private lease voor iedereen?
Private lease is in principe voor iedereen. Natuurlijk moet je wel gewoon 18 jaar of ouder zijn en in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Verder zal er een kort gesprek plaatsvinden met de leasemaatschappij om na te gaan of je aan alle voorwaarden voldoet en of je budget toereikend is. Er zal onder andere gevraagd worden naar een kopie van je inkomstenbewijs, maar je hoeft niet per se een vast contract te hebben. Ook wordt er een BKR-toetsing gemaakt om zeker te weten dat er geen betalingsachterstanden zijn.

Litecoin: het kleine snelle broertje van Bitcoin

digitale valuta 1De Bitcoin is de bekendste en populairste digitale munteenheid van het moment. Het is sinds 2009 de meest gebruikte digitale munt, maar ze hebben sinds 2011 concurrentie van het kleine broertje Litecoin. Litecoin is een digitale waarde drager die de mogelijkheid heeft om veel en snel transacties te verwerken. Deze munt is net als de Bitcoin gebaseerd op blockchaintechnieken en er is geen fysieke versie van aanwezig. In eerste instantie is deze digitale munt gemaakt om het contante geld te kunnen vervangen en met name te concurreren tegen Bitcoin. Vooral omdat er veel geklaagd werd over de snelheid van de block verwerking bij Bitcoin. Het duurt daar nog steeds minimaal tien minuten om een block op de blockchain te verwerken. Toen Charlie Lee de Litecoin ging ontwikkelen was het een doel om onder deze tien minuten te blijven. Het is hem gelukt met een tijd van 2,5 minuut. Dat betekent dat Litecoin maar liefst vier keer zo snel kan worden verwerkt dan Bitcoin. De ontwikkelaar van deze mun, Charlie Lee had daarmee zijn doel bereikt en het was voor veel munthouders erg interessant om de Litecoin te gaan proberen. De snelle transactietijd is een goede manier geweest om de populaire Bitcoin ervan langs te geven.

Litecoin groeit vanaf het begin snel

Toen Charlie Lee Litecoin ontwikkelde samen met een team, in 2011, was het voor hem geen doel om boven Bitcoin uit te komen. Het was voor hem voornamelijk belangrijk dat hij mensen de mogelijkheid bood om snellere transactietijden en lichtgewicht digitale valuta te bieden. Na het ontwikkelen van deze coin was dit gelukt en de digitale munt sloeg meteen aan. Je kunt wel zeggen dat Litecoin vanaf het begin goed groeit. Sinds het begin van de 21ste eeuw was het idee geboren om steeds meer online en digitaal te gaan regelen. Het idee van een digitaal munt was geboren. Nadat er meerdere munten waren ontwikkeld en getest, werd het ook onder particulieren steeds populairder. Hierdoor zijn er op het moment meer munthouders in de wereld dan ooit tevoren. De succesverhalen zijn aanstekelijk en de kinderziektes zijn uit de platformen. Dit zorgt ervoor dat steeds meer mensen de stap wagen en gaan voor digitale valuta. Natuurlijk zie je deze groei ook terug in de vraag naar Litecoin. Mensen kiezen de laatste jaren ook niet meer standaard voor Bitcoin, er wordt bewust gekozen voor een digitale munt die bij hen past. Daarnaast kiezen steeds meer mensen voor een onafhankelijk platform zoals Bitvavo, waar je meerdere digitale valuta in één wallet kunt hebben.

De waarde van de Litecoin

Net als bij conventionele valuta kan de waarde van digitale valuta veranderen. Dit kan door verschillende factoren komen maar kan ook willekeurig gebeuren. Het is daarom essentieel dat iedereen die begint met een investering in digitale valuta, op de hoogte is van deze mogelijke verandering. Het is voor munthouders bepalend wat de waarde van de Litecoin doet. Een keuze voor 84 miljoen Litecoins in de wereld is gemaakt en daarmee kunnen er genoeg munthouders komen. Door de 84 miljoen aanwezige munten heeft Charlie Lee voor een stabiele digitale munt gezorgd. Het aantal aanwezig coins in de wereld kan niet verschillen en dat betekent dat de Litecoin een stabiele waarde heeft.

Op het moment van aanschaffen betaalt je conventionele valuta die op dat moment realistisch is voor de waarde van de Litecoin. Eenmaal in jouw bezit kun je er natuurlijk zelf mee doen wat je wilt. Voor veel mensen betekent dit wachten en op het juiste moment verkopen. Als je cryptomunten koopt op een moment dat ze lage waarde hebben en vervolgens verkoopt wanneer ze een hoge waarde hebben dan zal jouw kapitaal uiteindelijk een stukje groeien en heb je winst gemaakt, wat een reden kan zijn om aan digitale valuta te beginnen.

Het aanmelden en kopen van Litecoins is eenvoudig

Als je enthousiast bent geworden om Litecoin aan te schaffen dan vraag jij je waarschijnlijk af hoe je daar mee kunt beginnen. Gelukkig is dat erg makkelijk en heel snel gebeurd. Allereerst kies je voor een platform waar jij je goed bij voelt. Sommige platformen bieden meerdere digitale munteenheden aan en andere alleen Litecoin. Het is ook goed om de beveiliging en betrouwbaarheid van een platform te controleren voordat jij je aanmeldt. Het creëren van een account is erg gemakkelijk. Je kunt namelijk met alleen een e-mailadres vaak al een account aanmaken. Soms moet jij ook jouw naam invullen en je hebt een account. Wanneer het account actief is, kun je geld storten naar het account. Het kopen van Litecoin doe je namelijk met conventionele valuta zoals de Euro of Dollar. Als je de conventionele valuta op jouw account hebt staan, dan kun je die waarde aan digitale valuta kopen. Vervolgens heb jij die munten in jouw wallet. Dit duurt totaal maximaal een half uurtje, afhankelijk van het platform waar jij bij aangemeld bent. Vanaf dat moment kun je doen wat jij wilt zoals investeren, handelen en beleggen.

De kosten van de Litecoin

Zoals je hierboven hebt gelezen kost het geld, conventionele valuta, om Litecoin te kunnen aanschaffen. Maar welke kosten komen daar nog bij en waar moet je verder rekening mee houden? Allereerst kan het zijn dat een platform maandelijkse of eenmalige kosten vraagt voor een account op het platform. Deze kosten verschillen per platform en er zijn ook platformen die het aanmaken van een account gratis aanbieden. Vervolgens is het belangrijk om te weten dat een transactie kosten met zich meebrengt. Mocht je dus munten willen overboeken naar een ander account, dan brengt dit kosten met zich mee. Deze transactiekosten verschillen ook per digitale munt en platform. Het is daarom altijd handig om één grote overboeking te doen in plaats van meerdere kleine overboekingen. Dit bespaart een hoog transactiekosten. En heb je de mogelijkheid om jouw geld te verliezen of winst te maken. Het geld dat je op de het account zet om digitale valuta aan te kopen, kun je dus kwijtraken. Dit is een punt wat niet veel mensen zich goed genoeg realiseren. Er is kans op winst maar er is ook altijd kans op verlies.

Meer informatie over Litecoin en andere digitale valuta vind je op Bitvavo.com

Hoe een bedrijf kan besparen op afvalkosten

Er zijn jaarlijks veel startende ondernemers en bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond. In het begin komen er veel kosten op je af waar je wellicht niet eens rekening mee hebt gehouden. Een kostenpost die vaak vergeten wordt, zijn de afvalkosten. Het laten afvoeren van afvalstoffen kan op jaarbasis flink wat geld kosten.

Hoe kan je daar op inspelen en eventueel op besparen?

Een goed punt om mee te beginnen is het nadenken over afvalstoffen binnen het bedrijf en welke activiteiten afval veroorzaken. Uiteindelijk kan dit helpen om dit te beperken, wat meestal de grootste kostenbesparing voort brengt. Houd hier bijvoorbeeld rekening mee tijdens de inkoop van nieuwe producten of hergebruik bepaalde spullen om afvalstoffen te voorkomen.

Het is daarnaast goed om een overzicht bij te houden welke afvalstoffen er vrijkomen en om te achterhalen om wat voor hoeveelheid het gaat. Je kunt dan namelijk offertes opvragen bij een paar afvalinzamelingsbedrijven. Kijk dan of het goedkoper kan of dat je juist verschillende afvalstoffen door verschillende bedrijven kan laten ophalen.

Afvalscheiding

Er is al jaren aandacht in de media voor het scheiden van afval. Voor particulieren is er recentelijk een campagne opgericht waarbij oranje afvalbakken zijn geplaatst om mensen meer bewust te laten worden van het nut van afval scheiden. Verder worden er soms eisen gesteld aan bedrijven waardoor ze verplicht zijn om afvalstromen te scheiden, zoals:

  • – Pallets (hout)
  • – Karton
  • – ICT Materiaal
  • – Glas
  • – Blik
  • – Vetten
  • – PET flessen
  • – Papier
  • – Olie

Verder bestaat er natuurlijk nog restafval, wat het materiaal is dat niet in andere categorieën past. Het goed scheiden van afval kan ook kansen bieden voor een bedrijf omdat sommige stromen geld opleveren. Oud papier, schoon sloophout, metalen en plastic kunnen bijvoorbeeld voor een interessant bedrag ingeleverd wordt. Prijzen zijn afhankelijk van contracten met de afvalinzamelaar. Het kan daarom lonen om verschillende afvalbakken kopen.

Zelf rijdende auto’s

De techniek staat niet stil en zeker niet als het om auto’s gaat. In de voorbijgaande jaren werd er steeds een handigheidje toegevoegd. Denk aan de parkeersensoren die helpen inparkeren of dit zelfs helemaal uit handen van de bestuurder nemen. Het elektrisch rijden heeft zijn intrede gedaan en deze wagens zien we al steeds vaker om ons heen. En last but not least komen de zelfsturende auto’s er ook snel aan als we de berichten mogen geloven. Zouden deze een einde maken aan het fileprobleem en zijn verkeersongelukken met de daarbij behorende slachtoffers dan verleden tijd? En ook de autoverzekering?

Man vs machine

Computers maken nooit fouten wordt wel eens beweerd. En dus zou het zo kunnen zijn dat met de komst van de autonome auto geen of in ieder geval minder ongevallen op de weg voorkomen. Dat zou de verschillende autoverzekeraars mogelijk in gevaar brengen. Die halen het grootste gedeelte van de inkomsten uit schade ontstaan door botsingen en andere pechgevallen. Mochten deze wegvallen dan blijft er weinig over voor ze, waar moet dan voor verzekerd worden? Een ander moeilijke vraag is wie er verantwoordelijk is in een geval van schade met de zelfsturende auto en dat je dat kan betalen met een minilening. Is dit dan de fabriek waar deze gemaakt wordt of toch de bestuurder? Deze laatste is eigenlijk alleen maar passagier van de auto geworden. Moeilijk, maar het zal nog lang duren voordat de controle volledig voor de rekening van de auto zal vallen.

Geen menselijke trekjes

Het voordeel van een machinale bestuurder is dat deze altijd hetzelfde stuurt. Dus nooit zijn deze eens wat vermoeid, met de gedachten even ergens anders of ligt de focus op iets anders dan de weg en het verkeer. Ook de snelheid waarmee gereageerd kan worden is vele malen sneller dan dat de mens dit kan. Waarom rijden we dan nog niet met deze wagens? Op dit moment is het nog verboden om in een auto te rijden waarin de controle volledig aan de auto zelf is gegeven. Er zal dus voorlopig nog met de handen aan het stuur gereden moeten worden. Een kwestie van tijd, maar zoals de geschiedenis leert kan er veel gebeuren in een aantal jaar.

Gelderland de eerste?

In ons eigen Gelderland zijn al verregaande plannen om de eerste provincie binnen Europa te worden waar gereden gaat worden met zulke auto’s. Samen met de TU Delft en de Wageningen Universiteit is het plan gemaakt om zelfs volgend jaar al te starten met de eerste ritten. Hier zal een veilige omgeving voor gebruikt gaan worden uiteraard. Tussen Ede en Wageningen (universiteitsterrein) zullen in proefvorm enkele personenwagens en een bus gaan rijden.

Voetballen en geld verdienen

Veel mensen in Nederland en de rest van de wereld vinden het leuk om naar voetbal te kijken of zelf een balletje te trappen. Voetbal in Nederland is populair, veel mensen kijken naar studio sport of een ander televisieprogramma over voetbal. Daarnaast gaan mensen ook live kijken naar hun amateurclub in de stad of het dorp waar ze wonen. En of het nu gaat om een amateurclub of een topclub uit de eredivisie, de spanning is er altijd als er een wedstrijd wordt gespeeld.

Inkomsten uit kaartverkoop

Zeker de grote clubs in Nederland verdienen veel geld aan de kaartverkoop om in het stadion een wedstrijd te kunnen zien. Natuurlijk, veel mensen kijken liever thuis voor de buis naar hun favoriete club. Ze hebben dan een abonnement om bijvoorbeeld de eredivisiewedstrijden live op televisie te kunnen zien. Maar er zijn ook heel veel mensen die hun favoriete club echt live willen zien spelen in het stadion. De sfeer van al die supporters en het gejuich als er een doelpunt wordt gemaakt doet bij veel voetbalfans de adrenaline stromen. Zeker bij de grote clubs als Feijenoord, Ajax of PSV zitten de stadions goed gevuld met aanhangers van de club als er een competitiewedstrijd wordt gespeeld.

Gokken op voetbal

voetbal gokken
Naast de grote stroom geld die er is door de kaartverkoop voor wedstrijden in het stadion gaat er ook veel geld in omloop met gokken op voetbal. Denk bijvoorbeeld aan de toto waar je het bekende formulier in kunt vullen met alle wedstrijden uit de eredivisie. Ieder weekend opnieuw doen veel mensen mee met de toto in de hoop een mooi bedrag te winnen. Natuurlijk is de kans niet groot dat je alle rijtjes goed hebt maar toch kunnen er leuke bedragen gewonnen worden. Bovendien houden veel mensen die meespelen in de toto van de spanning die het gokken op voetbalwedstrijden met zich meebrengt.

Inkomsten uit de Champions League

Clubs die mogen spelen in de UEFA Champions League kunnen miljoenen verdienen door alleen al hun wedstrijden in de poule te spelen. Maar iedere ronde dat de club eventueel verder in het toernooi komt, brengt weer meer miljoenen in het laatje. Maar veel geld dat de clubs verdienen met dergelijke toernooien zijn ze ook weer kwijt aan de aankoop van nieuwe spelers. De clubs verkopen om de zoveel tijd zelf spelers maar als er echt een speler van formaat moet worden aangekocht, dan moet de clubs toch echt diep in de buidel tasten.