Hoe is geld ontstaan

Hoe is geld ontstaan?

Het gebruik van geld als ruilmiddel is al heel oud, maar voordat het geld werd uitgevonden, werd er al veel langer ruilhandel gedreven. En dat is ook heel logisch, want naarmate de mens in de oudheid steeds gedrevener werd in het produceren van levensmiddelen ontstonden er na verloop van tijd steeds meer “specialisaties”. Denk bijvoorbeeld aan de kippenhouders in de oudheid die steeds meer routine kregen in hun werkzaamheden, en op een gegeven moment een veel grotere eierenopbrengst kregen dan ze met hun eigen gezinnen konden gebruiken. Maar zo’n kippenhouder kende op zijn beurt bijvoorbeeld ook weer andere boeren met een overschot aan groenten, brood,  en vlees. En zo is de ruilhandel ontstaan. Er werden bijvoorbeeld afspraken gemaakt over de hoeveelheid eieren die gelijkstond aan de waarde van één brood. En zo profiteerde iedereen van elkaar.

De nadelen van ruilhandel

Ruilhandel heeft een aantal grote nadelen: over de waarde van een product moest telkens opnieuw onderhandeld worden; er was niet altijd evenveel vraag en aanbod, met overschotten en tekorten als gevolg; en de producten die als ruilmiddel gebruikt werden, waren over het algemeen bederfelijk, waardoor het niet mogelijk was om te sparen. En deze nadelen hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat het geld werd bedacht.

Goederengeld – de voorloper van het werkelijke geld

Bepaalde goederen konden wel opgespaard worden, hadden een vaste waarde, en waren altijd gewild. Denk bijvoorbeeld aan vee, schelpen, maar in het Romeinse Rijk ook het moeilijk te winnen zout. Deze goederen waren bovendien veel waard per gewichtseenheid, en ze waren ongevoelig voor inflatie. Deze goederen konden omgeruild worden, terwijl men er niet meteen gebruik van hoefde te maken, en een later kon het ook weer omgeruild worden voor een ander product.

Goud als geld, en het ontstaan van de eerste banken

Alexander de Grote was de eerste in de geschiedenis die de kwaliteit en het gewicht van goud vast liet stellen, en er vervolgens munten met een stempel van liet slaan. Gouden munten waren dus eigenlijk de eerste vorm van echt geld.
Echter, het gebruik van goud als geld bleek een groot risico met zich mee te dragen. Het transport van geld van grote betalingen werd een geliefd doelwit voor rovers. Vandaar dat de eerste banken werden uitgevonden. Zo´n bank gaf aan een klant een zogenaamde wissel mee; een ondertekend papier dat ingewisseld kon worden voor goud. Echter, in de praktijk werden deze wissels niet zo vaak ingewisseld. En zodoende ontstonden na verloop van tijd de bankbiljetten: geld van papier.

Plastic geld en digitaal geld

Met de huidige techniek is het mogelijk geworden om het transport en het bezit van geld nog veiliger te maken. Zo werd in de jaren ’50 van de vorige eeuw de credit card uitgevonden; een manier om geld uit te geven, zonder dat er fysiek geld over de toonbank ging.
En wie gebruikt er tegenwoordig geen pinpas, of ov-chipkaart? Het geld waarmee u in deze gevallen betaalt, is volledig digitaal, en bestaat dus alleen uit eentjes en nulletjes.

Hoe werkt het bereken van het vrij te laten bedrag?

Wanneer je te maken hebt met schulden en je in aanmerking komt voor de schuldsanering, krijg je te maken met het vrij te laten bedrag (vtlb). Dit bedrag blijft over nadat bepaalde schulden zijn afgelost en het bedrag is gelijk aan 95% van het bijstandsniveau. Het bedrag wordt berekend volgens de Recofa methode. De schuldsanering duur minimaal 36 maanden.

Een bewindvoerder zal het vrij te laten bedrag berekenen. Zodra het bedrag duidelijk is, zal dit aan de schuldenaar bekend worden gemaakt. De werkgever van de schuldenaar of de uitkeringsinstantie krijgt ook het bedrag te horen en zij krijgen het verzoek om alleen dit bedrag uit te betalen aan de schuldenaar. Het restbedrag moet worden gestort op de boedelrekening. Een werkgever of uitkeringsinstantie is ook verplicht om mee te werken. De schuldenaar is zelf verantwoordelijk of zijn of haar werkgever of uitkeringsinstantie dit ook naleeft. Wanneer een schuldenaar meer loon ontvangt of wanneer er een hoger bedrag wordt overgemaakt dan vrij te laten bedrag, moet de schuldenaar dit bedrag direct op de bedoelrekening storten.

Beslagvrije voet

Bij de schuldsanering maakt men geen gebruik van de beslagvrije voet. Hoewel deze berekening wel min of meer vergelijkbaar is, geld bij de beslagvrije voet dat een schuldenaar 90% van het bijstandsniveau moet kunnen ontvangen. Een gerechtsdeurwaarder maakt de berekening, maar hierbij is het wel belangrijk om zelf zo volledig mogelijk te zijn als het gaat om informatie geven. Dus laat weten wat precies je inkomen zijn en wat precies je uitgaven. Ook de gezinssituatie speelt een rol bij de uiteindelijke berekening.

VTLB calculator

Het vrij te blaten bedrag kan zelf worden berekend door een Vtlb calculator te gebruiken, maar het is voor een eventuele indicatie raadzaam om een berekening te laten maken door een expert. Mogelijkerwijs zie je namelijk bepaalde posten over het hoofd. Doorgaans hoef je niet zelf een berekening te maken, want dit wordt gedaan door de bewindvoerder.

Een schuldsaneringstraject duurt minimaal 36 maanden. Bij een dergelijk traject heb je niet te maken met een beslag vrije voet. Dit is eveneens een berekening bij mensen die schulden willen aflossen, maar hierbij gaat men er van uit dat mensen voor kortere tijd op 90% van het bijstandsniveau leven. Als je te maken hebt met een beslag vrije voet is het ook verstandig om goed te kijken naar de berekening, die doorgaans wordt gemaakt door een gerechtsdeurwaarder.

5 verzekeringstips

Verzekeringen, we hebben er allemaal mee te maken. Voor veel zaken kun je een verzekering afsluiten zodat je bij schade de kosten die gemaakt worden vergoed kunt krijgen. in Nederland ben je bijvoorbeeld verplicht om een verzekering te hebben voor de auto waar je in rijdt. Hiermee ben je verzekerd voor de schade die je veroorzaakt op het moment dat je bij een aanrijding of ongeluk betrokken bent. Omdat je voor zoveel verzekeringen kunt kiezen is het handig om een aantal tips te krijgen bij het zoeken van
de juiste verzekeringen.

1. Vergelijken
Omdat er veel verschillende soorten verzekeringen en aanbieders van verzekeringen zijn is het aan te raden om een vergelijking te maken. Dit kun je het beste doen voordat je een verzekering af sluit. Verzekeraars hebben vaak wel soortgelijke verzekeringen maar de polisvoorwaarden en de kosten die je voor deze verzekeringen betaald kunnen veel van elkaar verschillen. Door te vergelijken kun je zelf de beste keuze maken.

2. Online verzekeren
Door online één of meerdere verzekeringen af te sluiten kun je zelf altijd gemakkelijk en snel bij jouw gegevens. Als je schade moet melden dan kan dit vaak eenvoudig online en als je een aanpassing wilt doen dan is dit ook vaak zo geregeld.

3. Combineer verzekeringen
Door meerder verzekeringen bij dezelfde verzekeraar te nemen kun je in veel gevallen pakket korting krijgen. Je krijgt dan jaarlijks een bepaalt percentage korting op de totalekosten voor de verzekeringen die je afneemt. Deze kortingen verschillen per verzekeraar en het is vaak mogelijk om met meer verzekeringen ook hogere kortingen te krijgen.

4. Vraag hulp
Als je zelf geen keuze kunt maken voor de juiste verzekering of als je niet weet waar je op moet letten dan kun je het beste om hulp vragen. Online kun je hulp krijgen bij verschillende websites waar je verzekeringen met elkaar kunt vergelijken maar het is ook mogelijk om naar een plaatselijk verzekeringskantoor te gaan om je te laten voorlichten. Kijk eens hier voor meer informatie.

5. Controleer jaarlijks
Tot slot is het aan te raden om jaarlijks de verzekeringen te controleren. Is het pakket dat je afneemt nog wel geschikt en ben je voldoende verzekerd met de verzekeringen die je afneemt. Door dit te doen voorkom je dat je onderverzekerd bent en bij eventuele schade niet alle kosten vergoed krijgt.

Litecoin: het kleine snelle broertje van Bitcoin

digitale valuta 1De Bitcoin is de bekendste en populairste digitale munteenheid van het moment. Het is sinds 2009 de meest gebruikte digitale munt, maar ze hebben sinds 2011 concurrentie van het kleine broertje Litecoin. Litecoin is een digitale waarde drager die de mogelijkheid heeft om veel en snel transacties te verwerken. Deze munt is net als de Bitcoin gebaseerd op blockchaintechnieken en er is geen fysieke versie van aanwezig. In eerste instantie is deze digitale munt gemaakt om het contante geld te kunnen vervangen en met name te concurreren tegen Bitcoin. Vooral omdat er veel geklaagd werd over de snelheid van de block verwerking bij Bitcoin. Het duurt daar nog steeds minimaal tien minuten om een block op de blockchain te verwerken. Toen Charlie Lee de Litecoin ging ontwikkelen was het een doel om onder deze tien minuten te blijven. Het is hem gelukt met een tijd van 2,5 minuut. Dat betekent dat Litecoin maar liefst vier keer zo snel kan worden verwerkt dan Bitcoin. De ontwikkelaar van deze mun, Charlie Lee had daarmee zijn doel bereikt en het was voor veel munthouders erg interessant om de Litecoin te gaan proberen. De snelle transactietijd is een goede manier geweest om de populaire Bitcoin ervan langs te geven.

Litecoin groeit vanaf het begin snel

Toen Charlie Lee Litecoin ontwikkelde samen met een team, in 2011, was het voor hem geen doel om boven Bitcoin uit te komen. Het was voor hem voornamelijk belangrijk dat hij mensen de mogelijkheid bood om snellere transactietijden en lichtgewicht digitale valuta te bieden. Na het ontwikkelen van deze coin was dit gelukt en de digitale munt sloeg meteen aan. Je kunt wel zeggen dat Litecoin vanaf het begin goed groeit. Sinds het begin van de 21ste eeuw was het idee geboren om steeds meer online en digitaal te gaan regelen. Het idee van een digitaal munt was geboren. Nadat er meerdere munten waren ontwikkeld en getest, werd het ook onder particulieren steeds populairder. Hierdoor zijn er op het moment meer munthouders in de wereld dan ooit tevoren. De succesverhalen zijn aanstekelijk en de kinderziektes zijn uit de platformen. Dit zorgt ervoor dat steeds meer mensen de stap wagen en gaan voor digitale valuta. Natuurlijk zie je deze groei ook terug in de vraag naar Litecoin. Mensen kiezen de laatste jaren ook niet meer standaard voor Bitcoin, er wordt bewust gekozen voor een digitale munt die bij hen past. Daarnaast kiezen steeds meer mensen voor een onafhankelijk platform zoals Bitvavo, waar je meerdere digitale valuta in één wallet kunt hebben.

De waarde van de Litecoin

Net als bij conventionele valuta kan de waarde van digitale valuta veranderen. Dit kan door verschillende factoren komen maar kan ook willekeurig gebeuren. Het is daarom essentieel dat iedereen die begint met een investering in digitale valuta, op de hoogte is van deze mogelijke verandering. Het is voor munthouders bepalend wat de waarde van de Litecoin doet. Een keuze voor 84 miljoen Litecoins in de wereld is gemaakt en daarmee kunnen er genoeg munthouders komen. Door de 84 miljoen aanwezige munten heeft Charlie Lee voor een stabiele digitale munt gezorgd. Het aantal aanwezig coins in de wereld kan niet verschillen en dat betekent dat de Litecoin een stabiele waarde heeft.

Op het moment van aanschaffen betaalt je conventionele valuta die op dat moment realistisch is voor de waarde van de Litecoin. Eenmaal in jouw bezit kun je er natuurlijk zelf mee doen wat je wilt. Voor veel mensen betekent dit wachten en op het juiste moment verkopen. Als je cryptomunten koopt op een moment dat ze lage waarde hebben en vervolgens verkoopt wanneer ze een hoge waarde hebben dan zal jouw kapitaal uiteindelijk een stukje groeien en heb je winst gemaakt, wat een reden kan zijn om aan digitale valuta te beginnen.

Het aanmelden en kopen van Litecoins is eenvoudig

Als je enthousiast bent geworden om Litecoin aan te schaffen dan vraag jij je waarschijnlijk af hoe je daar mee kunt beginnen. Gelukkig is dat erg makkelijk en heel snel gebeurd. Allereerst kies je voor een platform waar jij je goed bij voelt. Sommige platformen bieden meerdere digitale munteenheden aan en andere alleen Litecoin. Het is ook goed om de beveiliging en betrouwbaarheid van een platform te controleren voordat jij je aanmeldt. Het creëren van een account is erg gemakkelijk. Je kunt namelijk met alleen een e-mailadres vaak al een account aanmaken. Soms moet jij ook jouw naam invullen en je hebt een account. Wanneer het account actief is, kun je geld storten naar het account. Het kopen van Litecoin doe je namelijk met conventionele valuta zoals de Euro of Dollar. Als je de conventionele valuta op jouw account hebt staan, dan kun je die waarde aan digitale valuta kopen. Vervolgens heb jij die munten in jouw wallet. Dit duurt totaal maximaal een half uurtje, afhankelijk van het platform waar jij bij aangemeld bent. Vanaf dat moment kun je doen wat jij wilt zoals investeren, handelen en beleggen.

De kosten van de Litecoin

Zoals je hierboven hebt gelezen kost het geld, conventionele valuta, om Litecoin te kunnen aanschaffen. Maar welke kosten komen daar nog bij en waar moet je verder rekening mee houden? Allereerst kan het zijn dat een platform maandelijkse of eenmalige kosten vraagt voor een account op het platform. Deze kosten verschillen per platform en er zijn ook platformen die het aanmaken van een account gratis aanbieden. Vervolgens is het belangrijk om te weten dat een transactie kosten met zich meebrengt. Mocht je dus munten willen overboeken naar een ander account, dan brengt dit kosten met zich mee. Deze transactiekosten verschillen ook per digitale munt en platform. Het is daarom altijd handig om één grote overboeking te doen in plaats van meerdere kleine overboekingen. Dit bespaart een hoog transactiekosten. En heb je de mogelijkheid om jouw geld te verliezen of winst te maken. Het geld dat je op de het account zet om digitale valuta aan te kopen, kun je dus kwijtraken. Dit is een punt wat niet veel mensen zich goed genoeg realiseren. Er is kans op winst maar er is ook altijd kans op verlies.

Meer informatie over Litecoin en andere digitale valuta vind je op Bitvavo.com

Zelf rijdende auto’s

De techniek staat niet stil en zeker niet als het om auto’s gaat. In de voorbijgaande jaren werd er steeds een handigheidje toegevoegd. Denk aan de parkeersensoren die helpen inparkeren of dit zelfs helemaal uit handen van de bestuurder nemen. Het elektrisch rijden heeft zijn intrede gedaan en deze wagens zien we al steeds vaker om ons heen. En last but not least komen de zelfsturende auto’s er ook snel aan als we de berichten mogen geloven. Zouden deze een einde maken aan het fileprobleem en zijn verkeersongelukken met de daarbij behorende slachtoffers dan verleden tijd? En ook de autoverzekering?

Man vs machine

Computers maken nooit fouten wordt wel eens beweerd. En dus zou het zo kunnen zijn dat met de komst van de autonome auto geen of in ieder geval minder ongevallen op de weg voorkomen. Dat zou de verschillende autoverzekeraars mogelijk in gevaar brengen. Die halen het grootste gedeelte van de inkomsten uit schade ontstaan door botsingen en andere pechgevallen. Mochten deze wegvallen dan blijft er weinig over voor ze, waar moet dan voor verzekerd worden? Een ander moeilijke vraag is wie er verantwoordelijk is in een geval van schade met de zelfsturende auto en dat je dat kan betalen met een minilening. Is dit dan de fabriek waar deze gemaakt wordt of toch de bestuurder? Deze laatste is eigenlijk alleen maar passagier van de auto geworden. Moeilijk, maar het zal nog lang duren voordat de controle volledig voor de rekening van de auto zal vallen.

Geen menselijke trekjes

Het voordeel van een machinale bestuurder is dat deze altijd hetzelfde stuurt. Dus nooit zijn deze eens wat vermoeid, met de gedachten even ergens anders of ligt de focus op iets anders dan de weg en het verkeer. Ook de snelheid waarmee gereageerd kan worden is vele malen sneller dan dat de mens dit kan. Waarom rijden we dan nog niet met deze wagens? Op dit moment is het nog verboden om in een auto te rijden waarin de controle volledig aan de auto zelf is gegeven. Er zal dus voorlopig nog met de handen aan het stuur gereden moeten worden. Een kwestie van tijd, maar zoals de geschiedenis leert kan er veel gebeuren in een aantal jaar.

Gelderland de eerste?

In ons eigen Gelderland zijn al verregaande plannen om de eerste provincie binnen Europa te worden waar gereden gaat worden met zulke auto’s. Samen met de TU Delft en de Wageningen Universiteit is het plan gemaakt om zelfs volgend jaar al te starten met de eerste ritten. Hier zal een veilige omgeving voor gebruikt gaan worden uiteraard. Tussen Ede en Wageningen (universiteitsterrein) zullen in proefvorm enkele personenwagens en een bus gaan rijden.

Voetballen en geld verdienen

Veel mensen in Nederland en de rest van de wereld vinden het leuk om naar voetbal te kijken of zelf een balletje te trappen. Voetbal in Nederland is populair, veel mensen kijken naar studio sport of een ander televisieprogramma over voetbal. Daarnaast gaan mensen ook live kijken naar hun amateurclub in de stad of het dorp waar ze wonen. En of het nu gaat om een amateurclub of een topclub uit de eredivisie, de spanning is er altijd als er een wedstrijd wordt gespeeld.

Inkomsten uit kaartverkoop

Zeker de grote clubs in Nederland verdienen veel geld aan de kaartverkoop om in het stadion een wedstrijd te kunnen zien. Natuurlijk, veel mensen kijken liever thuis voor de buis naar hun favoriete club. Ze hebben dan een abonnement om bijvoorbeeld de eredivisiewedstrijden live op televisie te kunnen zien. Maar er zijn ook heel veel mensen die hun favoriete club echt live willen zien spelen in het stadion. De sfeer van al die supporters en het gejuich als er een doelpunt wordt gemaakt doet bij veel voetbalfans de adrenaline stromen. Zeker bij de grote clubs als Feijenoord, Ajax of PSV zitten de stadions goed gevuld met aanhangers van de club als er een competitiewedstrijd wordt gespeeld.

Gokken op voetbal

voetbal gokken
Naast de grote stroom geld die er is door de kaartverkoop voor wedstrijden in het stadion gaat er ook veel geld in omloop met gokken op voetbal. Denk bijvoorbeeld aan de toto waar je het bekende formulier in kunt vullen met alle wedstrijden uit de eredivisie. Ieder weekend opnieuw doen veel mensen mee met de toto in de hoop een mooi bedrag te winnen. Natuurlijk is de kans niet groot dat je alle rijtjes goed hebt maar toch kunnen er leuke bedragen gewonnen worden. Bovendien houden veel mensen die meespelen in de toto van de spanning die het gokken op voetbalwedstrijden met zich meebrengt.

Inkomsten uit de Champions League

Clubs die mogen spelen in de UEFA Champions League kunnen miljoenen verdienen door alleen al hun wedstrijden in de poule te spelen. Maar iedere ronde dat de club eventueel verder in het toernooi komt, brengt weer meer miljoenen in het laatje. Maar veel geld dat de clubs verdienen met dergelijke toernooien zijn ze ook weer kwijt aan de aankoop van nieuwe spelers. De clubs verkopen om de zoveel tijd zelf spelers maar als er echt een speler van formaat moet worden aangekocht, dan moet de clubs toch echt diep in de buidel tasten.

Waar bestaat een salarisadministratie uit?

Wanneer je een bedrijf hebt met een of meerdere mensen in dienst, dan zal je te maken krijgen met salarisadministratie. Wettelijk ben je namelijk verplicht aan je werknemers allerlei specificaties te verstrekken zoals een loonstrook. Maar als werkgever moet je ook allerlei premies inhouden en overmaken aan de belastingdienst en een pensioenfonds. Daarnaast moet je als werkgever een administratie bijhouden van al datgene dat in je bedrijf gebeurt. De salarisadministratie is hiervan een onderdeel. En een goede salarisadministratie geeft je tenslotte een goed inzicht van de kosten die je kwijt bent aan personeel. En hoe je zaken eventueel nog efficiënter en goedkoper kunt regelen. Maar hoe ziet een salarisadministratie er nu uit en wat moet er allemaal in staan?

De loonadministratie

Een goede salarisadministratie bestaat uit een loonadministratie en een personeelsadministratie. De loonadministratie bestaat voornamelijk uit allerlei formulieren en berekeningen. Hiermee kun je bijvoorbeeld afdrachten van de loonheffingen en sociale premies aan de belastingdienst doen. Dit is een wettelijke verplichting voor de werkgever. Daarnaast kun je ook de premies aan een pensioenfonds bijhouden. En ook dit heeft een wettelijke basis. Verder zijn de vakantierechten van je personeel ook een onderdeel die goed bijgehouden moet worden omdat een werknemer recht heeft op een bepaald aantal vakantiedagen per jaar. En om deze zaken, naast voor jezelf maar ook voor je werknemer inzichtelijk te maken, moet je periodiek een loonstrook verstrekken aan je werknemers. Hierin staat onder andere het loon en de verschillende inhoudingen op aangegeven. En met een goede loonadministratie kun je aan het einde van het jaar een jaaropgave overleggen aan je werknemers.

De personeelsadministratie

Naast de cijfers van de loonadministratie bestaat een salarisadministratie uit een personeelsadministratie. Wanneer je personeel in dienst neemt moet je een arbeidscontract met elkaar aangaan. Dat schept duidelijkheid en het voorkomt eventuele problemen met bijvoorbeeld de belastingdienst en bij een eventueel geschil tussen de werkgever en de werknemer. Dus zo een arbeidscontract en eventueel andere afspraken tussen een werkgever en werknemer zijn belangrijke zaken om op te nemen in de personeelsadministratie. Ook zaken zoals identiteitsbewijzen en diploma’s kun je opnemen in de personeelsadministratie. Hiernaast is het handig om per werknemer een personeelsdossier bij te houden. Hiermee kun je bijvoorbeeld een toekomstig ontslag motiveren. Bovendien is het personeelsdossier een goed hulpmiddel bij de beoordeling van je werknemers om eventueel zaken aan de kaak te stellen en natuurlijk om een promotie te geven.

Salarisadministratie zelf doen of uitbesteden

Een werkgever is verplicht allerlei zaken bij te houden en afdrachten te doen wanneer werknemers in dienst worden genomen. Het kan dan gaan om het bijhouden van een loonadministratie waar in allerlei formulieren en berekeningen betreffende loon, afdrachten van premies en jaaropgaves in zijn opgenomen. Daarnaast bestaat een salarisadministratie ook uit onder andere arbeidscontracten en personeelsdossiers, opgenomen in een personeelsadministratie. Dit kan, vooral als het gaat om een bedrijf met meerdere werknemers, om veel werk gaan. Bij grotere bedrijven wordt er vaak een salarisadministrateur in dienst genomen om dit werk uit te voeren. Maar sommige werkgevers kiezen ervoor dit zelf te doen. Wanneer is het beter iemand in dienst te nemen of het werk uit te besteden en wanneer kan je het zelf ook wel doen?

Het nut van een goede salarisadministratie

Wanneer je een paar werknemers in dienst hebt is mogelijk om de salarisadministratie zelf uit te voeren. Er zijn een paar wettelijke verplichting die je moet nakomen zoals een loonstrook overhandigen aan de werknemer en loonbelasting en premies in houden voor zowel de belastingdienst als een pensioenfonds. Het is wel handig om ook verschillende andere zaken wel bij te houden omdat dit overzichtelijk werkt en duidelijkheid verschaft. Daarnaast kunnen bewaarde stukken bewijs opleveren bij geschillen tussen instanties en je bedrijf en tussen je bedrijf en je werknemers. Ook een groot voordeel is dat alle administratie netjes wordt bijgehouden en je niet uit het niets een brief van de incassobureau op de mat zal krijgen.

Software

Wanneer je besluit de salarisadministratie van je bedrijf zelf uit te voeren dan zijn er verschillende softwarepakketten beschikbaar die je veel werk uit handen kunnen nemen. En bij veel pakketten hoef je je echt niet volledig in de materie te verdiepen, zodat je met basiskennis al aan de slag kan. Daarnaast is er voldoende aanbod waardoor je onderling kunt vergelijken via internet zodat je de beste keus kunt maken.

Uitbesteden of een administrateur in dienst nemen

Wanneer je weinig kennis hebt van hoe je het beste een salarisadministratie moet voeren en daarnaast ook geen tijd en zin hebt om je hierin te verdiepen kan je dit uitbesteden. Vooral voor een ondernemer met weinig personeel is uitbesteding te verkiezen boven een kracht in dienst nemen. Het is over het algemeen goedkoper en je krijgt hetzelfde werk gedaan. Bedrijven met veel personeel hebben vaker wel een salarisadministrateur in dienst omdat het toch makkelijker werkt. En met de huidige technieken hoeft deze afdeling helemaal niet groot te zijn. Dus uiteindelijk hoeft het niet veel meer te kosten dan wanneer je het werk zou uitbesteden.

Op zoek naar nieuwe klanten

Op zoek naar nieuwe klanten

Nieuwe klanten werven is spannend. Er zijn diverse manieren waarop je nieuwe klanten kunt vinden; via online én offline acties.

Het is pionieren; uitproberen welke zoekactie het meest succesvol is en waarom. Wat voor type klanten trek je met verschillende acties aan? En zijn dat dan ook de klanten die je graag wilt hebben?  Idealiter loopt dat op een natuurlijke manier door elkaar heen.
Te laat uitbetalen kan in de papieren lopen

Als het goed is, heeft u met uw personeel in het arbeidscontract afgesproken wat het tijdstip van betaling van het salaris is. Aan de hand daarvan wordt bepaald of een betaling daadwerkelijk te laat is. Overigens, als u uw personeel te laat uitbetaald, bent u niet de enige. Meer dan 25% van de werknemers in Nederland krijgen hun salaris soms na de afgesproken termijn.

Ongeveer 12% van de Nederlandse werknemers krijgt hun salaris altijd te laat. Niet alle werknemers zullen dit weten, maar in geval van vertraging in betaling, hebben zij recht op een percentage verhoging van het salaris, een loonvordering heet dit. Betaalt u vier tot acht werkdagen te laat, dan is de vertragingsvergoeding waar de werknemer recht op heeft 5% van het salaris. Elke werkdag dat u langer wacht met betalen levert voor de werknemer nog eens 1% op.

Hoe kan je meer klanten krijgen?

Je kan beginnen met LinkedIn. Je kunt je hier zelf nadrukkelijk op profileren als werkgever. Maar je kunt ook actief op zoek gaan naar LinkedIn-groepen waarin je veel potentiële werknemers uit jouw voorkeurssector zou kunnen treffen. Het discussieforum dat zo’n groep vaak heeft, is ook interessant.

Daar komen met enige regelmaat ook zaken voorbij die raken aan administratieve dienstverlening. Zie je dat mensen zich daarover beklagen, dan ligt de bal bij jou om actief contact te zoeken. De binnenkomer ‘Ik zag op LinkedIn dat je….’ werkt te allen tijde beter dan pure cold calling.

Bovendien: mensen worden daardoor vaak in positieve zin verrast. Ook Twitter is een medium voor klantenwerving. Door zoektermen in te geven als ‘administratie’, ‘salarisadministratie’, ‘fiscale aangifte’, ‘boekhouding’ en dergelijke, kun je potentiële klanten traceren. Je kunt er ook van leren hoe je concurrenten zich daar goed profileren. Gebruik dus de juiste hashtags om zoveel potentiële klanten te bereiken.

Laat het gezicht van je bedrijf ook goed uitkomen op je kantoorwebsite en op Facebook. Je zakelijke pagina hoort er professioneel uit te zien. Verspreid relevante, aantrekkelijk ogende informatie.

Hoe bepaalt men je salaris

Iedereen heeft wel die vraag gehad tijdens je eerste sollicitatiegesprek ‘Hoeveel wil je verdienen’. Hoe bepaal je voor jezelf wat je kan en mag verdienen. Wanneer je al een aantal jaar actief bezig bent in een bepaalde branche weet je vaak van de mensen om je heen wat een gebruikelijke loon is. Grote bedrijven hebben de salaris vast staan in hun CAO die hun salarisadministratie bepaald en wijken hier vaak niet vanaf. Ze hebben het ook vaak bij een salarisindicatie staan bij de vacature.

hetsalariskantoor

Welke factoren bepalen eigenlijk je salaris?

Functie: Deze factor is eigenlijk het meest bepalend, wat voor verantwoordelijkheid brengt jouw functie eigenlijk mee. Wat lever jij qua werkzaamheden op voor je werkgever. Heb jij een functie die gevaarlijk kan zijn? Vaak kun je al op internet vinden wat een redelijke salaris is voor jouw functie.

Sector: Het kan soms verschillen qua loon ook al doe je hetzelfde werk in welke sector je werkzaam bent. Werk je in een financiële sector zit meer geld in dan een non-profit sector.

Opleidingsniveau: Met een hogere opleiding krijg je vaak meer betaald. Ze verwachten ook meer van je en vaak groei je ook sneller door in het bedrijf.

Verantwoordelijkheid: Ben je verantwoordelijk voor de gehele marketing van het bedrijf dan word er veel van je verwacht. Je bent namelijk verantwoordelijk voor een deel van de omzet van het bedrijf. Wanneer je bijvoorbeeld een piloot bent heb je eerst een dure studie moeten volgen. Daarnaast ben je ook verantwoordelijk dat er paar honderd passagiers veilig op bestemming komt.

Werkervaring: Hoeveel kennis heb je mee genomen in je werk. Tegenwoordig krijgen de functie ook een titel ben je een junior of senior.

Regio: In welke regio woon je? Uit cijfers ie gebleken dat de mensen in de Randstad meer verdienen dan wanneer je in Zeeland woont.

Salaris is niet het enige waar je moet op focussen bij je arbeidsonderhandeling. Vaak zijn goede secundaire arbeidsvoorwaarden ook erg gunstig.

Secundaire arbeidsvoorwaarden
Naast het salaris zijn ook de secundaire arbeidsvoorwaarden erg belangrijk. Je zou bijvoorbeeld een iets lager salaris kunnen accepteren als de secundaire arbeidsvoorwaarden erg gunstig voor je uitpakken. Een voorbeeld van een aantal gunstige secundaire voorwaarde is:
Auto, fiets of scooter van de zaak
Bedrijfsrestaurant
Bedrijfssparen
Bonus
Dertiende maand
Kinderopvang
Optieregeling
Overwerktoeslag
Pensioen
Provisie
Reiskostenvergoedingen
Scholing en studiefaciliteiten
Sporten via het werk
Telefoonkostenvergoeding
Winstdeling
Ziektekostenvergoeding

De kosten van een uitvaart

Het is een onderdeel van het leven waar niemand eigenlijk over na wil denken. Toch zullen we allemaal in contact komen met het verlies van een dierbare. Het voorbereid zijn op een uitvaart is iets waar eigenlijk al eerder in je leven over nagedacht moet worden

dKTmQn

Crematie of begraven?

De eerste vraag die opkomt is meestal of je begraven of gecremeerd wilt worden. Wil je begraven worden? Houdt dan rekening met de grafkosten. Dit verschilt erg sterk per gemeente en ligt tussen de €800 en €7000. Andere kosten bij een begrafenis zijn de kosten voor de dienst, de kist, rouwvervoer, bloemen, dragers, catering, muziek en een grafmonument. De kosten van een begrafenis kunnen al snel oplopen tot €8500,-
Een crematie heeft vaak een lagere kosten dan een begrafenis, omdat er geen grafkosten betaald hoeft te worden. De kosten van een crematie verschillen per crematorium. Gemiddeld kan er gedacht worden aan zo’n €1300,-. De kosten kunnen hoger worden als de crematie in het weekend plaatsvindt. De kist bij een crematie is vaak goedkoper, omdat deze toch niet lang heel zal blijven. De asbestemming zijn verschillende mogelijkheden voor. Zo kan er gekozen worden voor het uitstrooien van de as (gemiddeld €90,-) of het bewaren van de as in een urn. Deze kosten al snel €300-€500.

Overige zaken

De begrafenis of crematie zelf zijn natuurlijk het belangrijkste. Toch komen er hiernaast ook nog andere zaken kijken die een kosten met zich meedragen. Als een dierbare is overleden, moet er bijvoorbeeld een akte van overlijden worden aangevraagd. Deze kost €13,-. Hierdoor wordt het overlijden van de persoon in kwestie wettelijk vastgesteld. Ook een rouwadvertentie in de krant is vaak gewenst, om zo mensen in de buurt ook op de hoogte te stellen van het overlijden. Mensen die direct contact hadden wordt vaak een persoonlijke kaart en uitnodiging voor het overlijden gestuurd. Ook deze kosten moet aan gedacht worden. De kist waarin de overledenen in wordt begraven of gecremeerd moet ook vervoerd worden naar zijn of haar laatste rustplaats. Hier is speciaal vervoer voor nodig.

Al deze kosten kunnen soms eerder onverwachts voorkomen dan gewild. Zorg dat je nabestaande niet voor deze kosten hoeven op te draaien in de al moeilijke rouwperiode die ze zullen doormaken en sluit een uitvaartverzekering af. Zo worden grote delen van de kosten gedekt en hoeft hier niemand zich meer druk om te maken. Wil jij weten welke uitvaartverzekering het beste bij jou past? Vergelijk hier verschillende aanbieders.